Cât câștigi din afacerea ta?
„Banii sunt un bun servitor, dar un stapan ingrozitor.”
Dominique Bouhours
In 2019, EY Romania a facut un studiu pe 284 de antreprenori. Hai sa analizam putin principalele aspecte care consider eu ca merita retinute:
1.) „În dezvoltarea afacerii lor, principalele piedici cu care se confruntă majoritatea antreprenorilor de startup sunt lipsa de capital pentru investiții (45%), bugetul de promovare limitat (38%), dar și nevoia de noi clienți la care nu știu cum să răspundă (34%).”
Lipsa de capital se pare ca e cea mai mare problema a antreprenorilor aflati in startup. Probabil consideri ca daca ai o firma de 10 ani tu nu mai esti in startup. Startup-ul nu este definit in timp. Poti sa ai o firma si de 20 de ani si sa nu depasesti aceasta etapa. Startup firmelor este acea perioada in care firma creste, isi face departamente, isi seteaza viziunea companiei si defineste procedurile pentru atingerea viziunii.
Dupa startup, companiile intre in faza de „scalare”. Adica afacerea functioneaza atat de bine incat se poate multiplica. Exact ca un sistem de franciza. Daca afacerea functioneaza independent de administrator si functioneaza in baza unor proceduri stricte, atunci daca firma va deschide un punct de lucru la 500 de km departare si cu oameni noi, acesta va functiona la fel de bine ca firma „mama”.
In momentul in care firma se poate multiplica, atunci afacerea ta devine un produs in sine. Acest produs se poate promova si vinde catre un investitor care isi doreste sistemul tau.
Tocmai de acea, asa cum am scris si in acest articol, firmele din Romania sunt in marea lor majoritate in faza de startup, iar firmele din America explodeaza in 2-3 ani de la infiintare, cand au acces la finantare. Au acces la finantare pentru ca isi construiesc afacerea ca un produs si isi dezvolta sisteme si proceduri care permit multiplicare sau „scalarea”.
De ce crezi ca s-au batut americanii sa investeasca in Uipath(unicornul romanesc)? Crezi ca ei au investit in firma asta pentru ca „patronu`” Daniel Dines stie sa faca programare? Crezi ca el se mai ocupa de programare in firma aia? Ei de fapt au cumparat sistemul, nu priceperea administratorului.
Tot din studiu reiese ca 34% din antreprenori nu stiu sa raspunda la nevoile clientilor. Nu e de mirare, din moment ce majoritatea afacerilor pe care le vad in jurul meu se concentreaza pe ce stiu administratorii lor sa faca, nu pe ce nevoi au clientii.
Daca ai avea putin timp sa te opresti din ce faci(dar nu poti pentru ca esti prea implicat in afacerea ta) ai putea sa analizezi putin piata. In anumite sectoare de activitate e suficient sa-i intrebi ce vor, iar clientii iti vor spune.
Dar daca vrei sa inovezi, atunci nu trebuie sa ii intrebi pe ei ce produse sau servicii trebuie sa dezvolti, pentru ca asta e rolul tau de antreprenor. Clientii nu au cerut niciodata masini, ei isi doreau doar carute care sa mearga mai repede.
2.) “Față de edițiile anterioare ale barometrului, se observă o scădere a veniturilor personale ale antreprenorilor de startup. Dacă în 2017, media lunară a veniturilor generate de startup depășea ușor 1.000 euro, în 2019 a scăzut până la 917 euro”
Majoritatea antreprenorilor pe care ii vad in jurul meu, chiar daca ruleaza sume mari de bani, nu raman cu mai mult de 2.500-3.000 de euro la final de luna. Unii mi-au recunoscut asta, altora le vad cifrele. Unii m-au contrazis, iar daca si tie iti vine sa ma contrazici, atunci iti voi spune ce le-am spus si lor. Banii firmei nu sunt banii tai!
Daca ai in buzunar bani pe care i-ai luat din incasarile firmei, atunci aia nu sunt banii tai. Unii gresesc pentru ca nu stiu exact care este profitul. Altii gresesc pentru ca nu asteapta sa se traga linie si sa vada profitul efectiv, dupa toate cheltuielile si taxele. Asa cum spuneam si in acest articol cei mai multi antreprenori nu cunosc „afacereza” si nu stiu notiuni elementare si esentiale de business. Paseaza aceasta „grija” la contabil, dar contabilul nu face decat sa inregistreze documentele si sa raporteze taxele la stat. Pentru asta ai nevoie de un consultant. Asta se numeste analiza financiara, nu contabilitate.
Cei mai multi “patroni” habar nu au de nici o cifra din afacerea lor. Nu primesc balante de la contabili si daca primesc nu se uita prin ele. Considera ca ei „trebuie sa faca bani” nu sa citeasca balante, pentru ca aia e treaba contabilului. Acolo sunt informatii pretioase, iar pe unele din ele le afla cand ajung la banca sau la un leasing, cand li se spune ca firma e pe pierdere sau are capitaluri proprii negative si li se refuza finantarea. Daca si-ar fi verificat balanta ar fi avut informatia din timp si ar fi stiut ce trebuie sa faca.
Daca tu nu ai grija asta, ti-ai amputat afacerea, pentru ca de fapt tu i-ai refuzat finantarea si implicit evolutia.
Pentru aceasta verificare esentiala a contabilitatii noi am creat verificarebalanta.ro, pentru ca ne-am dat seama de aceste probleme din piata. Poti solicita o testare gratuita pentru o perioada limitata de timp.
“Contabilitatea este ieftina si o gasesti peste tot. Pentru o afacere adevarata, ai nevoie de un partener pe un domeniu despre care nu stii prea multe, dar care iti poate decide viitorul companiei.” – Dan Preda
www.contabilitateslatina.ro
www.verificarebalanta.ro
www.academiadecontabilitate.ro