Cum stai cu "afacereza"?
”Cea mai periculoasă otravă este sentimentul reușitei. Antidotul este ca în fiecare seară să te gândești la ce vei putea face mai bine mâine.”
Ingvar Kamprad, fondator IKEA
Asa cum spuneam si in acest articol, in momentul in care ai intrat in afaceri, de fapt ai intrat intr-o noua meserie, despre care nu stiai mai nimic. Tu erai doar un expert foarte bun(avocat, contabil, instalator, electrician, tamplar, arhitect,vanzator etc),dupa care te-ai hotarat sa-ti deschizi o afacere.
Intre timp ai invatat ceva din lumea afacerilor, asa cum se invata orice meserie: ori “dupa ureche”, ori dupa cum ai vazut ca fac altii, ori prin propriile greseli, iar in cazul cel mai fericit te-ai documentat asa cum se invata de fapt orice meserie(carti, cursuri, intalniri de afaceri).
Atunci cand erai un expert foarte bun, ai invatat inca de la inceput, ca trebuie sa ai cele mai bune “scule”. Daca erai electrician,tamplar sau instalator stiai ca trebuie sa ai o cutie profesionala de scule, cu unelte de cea mai buna calitate, ca sa poti sa-ti faci treaba repede si bine si sa-ti usurezi munca.
Mai tarziu, cand ai vrut sa-ti dezvolti afacerea, ai inceput sa investesti in utilaje si instalatii mai performante care sa permita operatii mai complexe si mai rapide cu care sa poti produce mai multe bunuri si servicii si sa oferi mai multa calitate.
Dar in afacere ai uitat sa investesti. Sau poate nu ai realizat ca “afacereza” este o alta meserie. Acum vine intrebarea? Pentru afacerea ta, cu ce “scule” te lauzi? Acum deja stim ca sculele, masinile, utilajele si instalatiile de lucru te ajuta doar sa produci mai mult si mai bine.
Dar rezolvarea nevoilor pietei, gradul de satisfactie al clientilor, ROI-ul, solvabilitatea, profitabilitatea,cash-flow-ul EBITDA,CPC,CLV, cum ti le masori si cum le imbunatatesti? Probabil consideri ca nu prea sunt importante, ca tu ai foarte multa treaba cu alergatul dupa clienti, cautatul de angajati, rezolvarea problemelor din firma si multe altele care iti mananca toata ziua ta de afacerist. Sau poate crezi ca de ele se ocupa contabilul tau sau firma de contabilitate.
Dar ce sa vezi? Si afacerea lor functioneaza exact la fel de haotic ca a ta. Asa ca nici ei nu au timpul si expertiza necesara sa te ajute cu problemele afacerii, pentru ca ei stau tot timpul cu nasul in hartii. Dar exact asta e diferenta dintre o firma eficienta si una care pluteste in deriva.
Marea majoritate a firmelor merg de la sine, nu din priceperea administratorului. Si iti dau un exemplu concret. In 2009 m-am angajat contabil la o firma care vindea materiale de constructii in Slatina. Patronii au prins in acel moment un val care tot crestea. Era valul constructiilor si in toata tara se construia incontinuu. Firma era destul de mare si devenise poate cea mai mare firma din judetul Olt pe acest segment. Patronii probabil au considerat ca stiu sa faca afaceri, doar pentru ca invarteau sume foarte mari de bani. Dar a venit criza si Dedeman. Firma lor s-a dus in cap iar astazi firma lor a ramas doar ceva la care mai pot visa. Asta e diferenta dintre Dedeman si alte firme.
Putini stiu ca Dragos Paval este informatician si ca Dedeman a folosit un soft de gestiune inca de la inceputul afacerii, de pe vremea cand calculatoarele erau mari cat o camera de apartament. Astazi, vad in jurul meu firme care nu au nici macar un soft de gestiune si sunt sceptici la implementarea softurilor de afaceri. Sa fii sceptic la un soft de afaceri este ca si cum ai zice ca internetul nu e mare lucru si ca nu va merge nimic pe internet in viitor…
“Contabilitatea este ieftina si o gasesti peste tot. Pentru o afacere adevarata, ai nevoie de un partener pe un domeniu despre care nu sti prea multe, dar care iti poate decide viitorul companiei.” – Dan Preda
www.contabilitateslatina.ro
www.verificarebalanta.ro
www.academiadecontabilitate.ro