Firma ta, nu este a ta!
„Fiecare problemă este un cadou – fără probleme nu am crește”.
Anthony Robbins
Firma pe care o administrezi ii apartine statului, clientilor si angajatilor tai. Si daca tot nu este a ta, de ce sa ti de actiunile firmei si nu le dai si altor parteneri?
Daca maine se schimba o lege sau nu-ti mai platesti taxele, statul iti lichideaza firma si muta datoriile pe persoana fizica, deci firma ta apartine statului. Daca maine iti pleaca toti angajatii din firma, firma ta nu mai valoreaza mare lucru, deci firma ta le apartine si angajatilor tai. Daca de maine toti clientii te resping sau pierzi contactele, firma ta se duce in cap.
Vorbeam in articolul asta despre firmele din America ce reusesc sa evolueze in 3 ani cat firmele din Romania in 20 de ani. Secretul este ca ei au invatat puterea asocierilor. Imediat cum si-au identificat viziunea si au testat modelul de business, antreprenorii americani pleaca la vanatoarea de parteneri.
In prima faza firmele cauta asociatii sau ong-uri din sfera lor de interes de unde sa atraga experti care sa-i ajute in business. Asa cum spuneam, orice afacere functioneaza la fel. Asta inseamna ca orice afacere are sau ar trebui sa aiba cel putin urmatoarele departamente:
- Marketing
- Vanzari si Relatii cu clientii
- Contabilitate
- Management
- Operational
Dupa ce au cooptat oameni care sa-i ajute in cresterea business-ului, cauta finantare. Initial finantarea vine de la cei 3F(family, friends and fouls). Apoi cauta finantare de la banci.
Dar cea mai importanta finantare vine de la Business Angels si firme de VC-uri(Venture Capital). Pe langa bani, aceste companii vin cu know-how-ul si cu manageri operationali foarte buni care sa ocupe departamentele de care tu ca antreprenor nu te poti ocupa, sau nu trebuie sa te ocupi. Adica le dai o parte din firma ta, iar ei vin cu banii si cu oamenii. Asta e secretul: oamenii. Ca bani gasesti si la banci!
Aproximativ 20% dintre actiuni ar trebui folosite pentru recrutarea managerilor din domenii cheie pentru compania ta. Actiunile iti permit sa cumperi astazi ceva ce nu-ti permiti, cu bani din viitor. Si aici iti dau un exemplu: daca reusesc sa atrag un manager pe marketing care sa se ocupe de promovare, ii ofer 10% dintr-o firma care valoreaza 100.000 de euro, plus o parte din profitul net al firmei. Acum nu inseamna mult pentru un partener, dar peste 5 ani cand firma va valora 1.000.000 de euro, 10% din actiuni vor valora 100.000 de euro. In concluzie, platesc astazi un manager cu bani pe care inca nu-i am. Un lider adevarat sau un manager bun, va accepta acest lucru pentru o viziune pe termen lung. O afacere corecta trebuie gandita pe termen lung.
Cand Bill Gates a fost intrebat care este secretul succesului, acesta a raspuns:“Nu există niciun secret. Am muncit cu adevărat din greu la ideea mea pentru a o face cât mai bine, apoi am bătut la ușă după ușă. Am sfârșit prin a-mi arăta ideea către 1200 de oameni. 900 au spus nu. 300 de persoane au dat dovadă de interes. Doar 85 de oameni au făcut de fapt ceva. 30 au aruncat o privire serioasă. 11 m-au făcut miliardar.” Ce a omis sa spuna este ca si el i-a facut milionari pe cei 11 🙂
Asocierile sunt cheia succesului unei companii. Trebuie sa gandesti afacerea ta ca pe un produs in sine. Produsul trebuie sa fie profitabil si vandabil. In caz contrar, iti faci PFA sau ONG.
“Contabilitatea este ieftina si o gasesti peste tot. Pentru o afacere adevarata, ai nevoie de un partener pe un domeniu despre care nu sti prea multe, dar care iti poate decide viitorul companiei.” – Dan Preda
www.contabilitateslatina.ro
www.academiadecontabilitate.ro
www.verificarebalanta.ro